Vrijwilliger aan het woord – Joost Leusink

Koop nu tickets! Koop het boek 12,5 jaar Reurpop!

Joost is al zes jaar vrijwilliger. Zijn taken zijn niet voor iedereen even zichtbaar, maar daarom zeker niet minder belangrijk. Heb jij je namelijk ooit afgevraagd waarom je geen servicekosten hoeft te betalen als je een kaartje voor Reurpop koopt ?

Hoe ben je bij Reurpop gekomen?
Via Luuk. Hij is verantwoordelijk voor de social media-kanalen en had hulp nodig bij de nu ‘oude’ website. Dat was in 2014. Toen hebben we samen een nieuwe website ontworpen. Ik ben vooral verantwoordelijk voor de achterkant van de website. Dus alle functionaliteiten en onderhoud maar niet de inhoud. En verder het ticketsysteem en het aanmeldformulier voor de vrijwilligers. Tijdens Reurpop zelf ben ik verantwoordelijk voor de LED-schermen op het terrein. Ik zorg ervoor dat alle logo’s het juiste formaat hebben en in de juiste volgorde voorbijkomen.

Welke taken vervul je nog meer?
Wat relatief nieuw is dat de sponsorcontracten nu ook digitaal worden ingevoerd. Ook daar heb ik een formulier voor gemaakt dat de sponsorcommissie nu gebruikt. Vroeger deden ze dat via een papieren formulier dat ze meenamen naar de sponsoren en met de pen ingevuld moest worden. Het aantal sponsoren is de afgelopen jaren enorm groeit en we hebben dan ook besloten om dit te digitaliseren.

Neem je speciaal vrij voor Reurpop?
In de week voor Reurpop en een paar dagen erna neem ik altijd vrij van het werk. Dan test ik de LED-schermen. Ook vanuit de ticketshop komen er vragen. Bijvoorbeeld van mensen die hun tickets niet meer terug kunnen vinden in hun mail. Samen met Luuk beantwoord ik alle vragen. Na Reurpop help ik met de afbouw.

Wat is het meest gekke dat je hebt meegemaakt?
Als Reurpop eenmaal uitverkocht is, krijgen we vaak mailtjes van festivalwebsites of zogenaamde sponsoren die zeggen nog recht te hebben op kaartjes. Uiteindelijk zijn dat geen echte websites of sponsoren. Mensen worden heel creatief om toch een ticket te scoren. Of soms reageren mensen op een mail dat ze de tickets niet meer kunnen downloaden via de link. Blijkt de mail van twee jaar geleden te zijn en hebben ze nog helemaal geen kaarten gekocht voor aankomende editie. Dat zijn de leuke momenten.

Is je kennissenkring groter geworden door Reurpop?
Je ontmoet heel veel mensen. Op Reurpop zelf, maar ook daaromheen zoals tijdens de sponsoravond. Daarnaast ben ik met sommige van het mediateam echt vrienden geworden. In de week voor Reurpop werk je intensief met elkaar samen naar hetzelfde einddoel. Je groeit dan echt naar elkaar toe.

Hoe ziet Reurpop er over vijf jaar uit?
Ik zie Reurpop niet zo groot worden als de Zwarte Cross. Nu wordt alles door vrijwilligers uitgevoerd. Dat kan niet meer als je veel groter wordt. Ik hoop voornamelijk dat het even succesvol blijft. Dat het hele weekend uitverkocht is en de gezellige sfeer hetzelfde blijft. En natuurlijk even professioneel. We zijn een kwaliteitsfestival. Zelfs de tyraps worden bijgeknipt.

Wat zou jij nog graag willen toevoegen aan Reurpop?
We zijn bezig met het ontwikkelen van een nieuwe website. Daar kwam het realiseren van een nieuw opgaveformulier voor de vrijwilligers en sponsoren tussen. Ik hoop toch dat we snel een nieuwe website live kunnen zetten. Dit kost alleen tijd, daar gaan aardig wat avonduurtjes inzitten.

Voel je je gewaardeerd als vrijwilliger?
Jazeker. Mensen die weten wat ik doe laten dat duidelijk blijken. Vrijwilligers zien bijvoorbeeld alleen het opgaveformulier en denken daar verder niet bij na. Daar zit alleen een hele planningstool achter, wat me een paar weken heeft gekost om te programmeren. De vrijwilligerscoördinator is er super blij mee aangezien niet iedereen handmatig ingepland hoeft te worden in een Excel-bestand. Ook iedereen die een kaartje koopt voor Reurpop hoeft geen servicekosten te betalen. Dit komt omdat wijzelf het ticketsysteem hebben ontwikkeld. Reurpop blijft hierdoor laagdrempelig.

Wat vind je van Rupo!
Superleuk! Rupo is vanaf het begin al een groot succes en het is leuk om te zien dat de kinderen Rupo nu echt (her)kennen. Ook is het leuk om te zien dat Rupo het hele jaar door actief is tijdens verschillende activiteiten. Het is een mooie mascotte voor Ruurlo.

Koop nu tickets! Koop het boek 12,5 jaar Reurpop!